Duurzame infrastructuurWereldwijde connectiviteitISO gecertificeerdDatacenter van enterprise niveau

VOIP

Altijd bereikbaar met betrouwbare VoIP

Wat is VoIP precies, hoe werkt het en waarom is het zo volledig voor zakelijke gebruikers? We beantwoorden al uw vragen over VoIP telefonie op deze pagina.

Ontdek uw persoonlijke VoIP pakket

Wat is VoIP?

VoIP is de afkorting voor Voice over Internet Protocol. In plaats van dat u via een analoge of digitale lijn belt, belt u met VoIP via het internet. Dit is een draadloze manier van bellen die dan ook anders werkt. Een goed voorbeeld van internetbellen is bijvoorbeeld Skype.

Hoe werkt VoIP?

U heeft al een internetverbinding in huis, dit is een ADSL-lijn. Deze internetverbinding gebruikt u niet alleen mee te internetten, maar straks ook om mee te telefoneren. Spraak kan worden getransporteerd over een goede dataverbinding. Maar hoe werkt bellen via VoIP precies? We leggen u dat graag verder uit.

Via VoIP wordt uw telefoongesprek omgezet in kleine datapakketten die worden verstuurd via uw VoIP provider. Doordat het telefoongesprek in kleinere pakketten wordt omgezet, gebruikt u over het algemeen minder data dan normaal. Hierdoor is het een goedkopere manier van bellen dan u nu gewend bent.

Waarom VoIP?

U vraagt zich misschien af waarom bellen via internet zo populair is. Wij zetten hier de voordelen van VoIP voor u op een rij:

  • Via het internet bellen is goedkoper dan op een reguliere manier bellen;
  • Wanneer u werkt met een VoIP bundel via een telecombedrijf kunt u meerdere vormen van communicatie (zoals voicemail en e-mail) hanteren op één apparaat;
  • Doordat het systeem gebruik maakt van IP-adressen kunt u overal bellen waar u internet heeft;
  • Wanneer u gaat verhuizen met uw bedrijf kunt u gebruik blijven maken van dezelfde VoIP-verbinding (u bent dus niet afhankelijk van de locatie);
  • U kunt gevoelige en belangrijke gesprekken versleutelen zodat deze privé blijven;

Bellen via het internet is voornamelijk aantrekkelijk voor zakelijk gebruik. Een grote reden daarvoor is dat u een onbeperkt aantal gesprekken kunt voeren via een VoIP verbinding – en dat is voor bedrijven waar er veel gebeld wordt geen overbodige luxe. Daarnaast heeft u minder bekabeling nodig in uw bedrijfspand omdat u de VoIP telefoon en PC op één poort aansluit. Dat is vooral prettig voor bedrijven die gevestigd zijn in nieuwe panden. Deze nieuwe panden worden namelijk met steeds minder poorten in de muur opgeleverd. U hoeft met VoIP IT niet bang te zijn dat u poorten tekort komt. Dat is wel zo prettig.

De nadelen van VoIP telefonie

Er zitten helaas ook nadelen vast aan VoIP telefonie. Wij brengen deze ook voor u in kaart:

  • Aangezien VoIP IT via een stroomverbinding gaat kunt u niet telefoneren bij een stroomstoring;
  • Uw telefoonverbinding is afhankelijk van de kwaliteit van het internet en is daardoor gevoeliger voor Wi-Fi-storingen.

Deze nadelen zijn goed om in uw achterhoofd te houden wanneer u in gesprek gaat met een VoIP provider.

Wat heeft u nodig om VoIP te bellen?

Voor VoIP bellen heeft u een internetverbinding nodig. Wanneer u een vaste telefoon aan wil sluiten waarmee u via het internet belt, heeft u dan ook een vaste internetaansluiting nodig. Daarnaast heeft u ook een VoIP telefoon nodig met een SIP account.

Wat is een SIP account?

SIP staat voor: Session Initiation Protocol. Dit is een protocol dat wordt gebruikt wanneer u via het internet wil gaan bellen. Dit SIP account krijgt u van uw VoIP provider en bestaat uit:

  • een gebruikersnaam;
  • een wachtwoord;
  • en het adres waar de SIP server komt te staan.

Voor gebruik kunt u in de cloud van de telefooncentrale instellen welke telefoons (SIP accounts) over moeten gaan wanneer er een bepaald VoIP nummer wordt gebeld. Zo zorgt u ervoor dat u de juiste oproepen ontvangt zodra uw telefoon is aangemeld bij de telefooncentrale.

Wat is een VoIP telefoon?

Een VoIP toestel is een speciaal soort telefoon die u direct aan kunt sluiten op het internet. U heeft deze in verschillende soorten. Zo zijn er hele simpele VoIP telefoons waar u alleen mee kunt bellen en gebeld kan worden, maar er bestaan ook uitgebreide receptie telefoons met bijpassende headsets.

Wanneer u kiest voor een VoIP toestel met keuzemenu, heeft u erg veel mogelijkheden die onderlinge communicatie én communicatie met de klant een stuk eenvoudiger maken. Zo kunt u tijdens het instellen van uw toestel zelf bepalen hoe u kunt doorschakelen, kunt u een wachtrij instellen en een programma opzetten voor gespreksopname. Door middel van nummerherkenning kunt u tevens zien welke werknemer u belt.

Hoe sluit u een VoIP telefoon aan?

Het aansluiten van zo’n VoIP toestel is gelukkig niet erg ingewikkeld. U sluit deze aan door de telefoon te verbinden met uw PC en UTP-wandcontactdoos of direct aan uw modem en router. Daar heeft u een Ethernet-kabel voor nodig.

Nadat u het toestel heeft geïnstalleerd kunt u een VoIP zakelijk nummer aanvragen. Dit kan bijvoorbeeld een (088) – of (085) -nummer zijn voor een extra professionele uitstraling.

Is VoIP bellen gratis?

Alhoewel u minder data gebruikt door via het internet te bellen, is het niet geheel gratis. U moet immers blijven betalen voor de internetverbinding en ook de bijpassende telefoons, SIP-nummers en telefoons moet u van tevoren aanschaffen. Het is een goedkopere manier van bellen, maar helaas niet geheel kosteloos.

Ontdek VoIP bij Grip op IT

Wilt u een VoIP verbinding voor uw bedrijf? Vraag dan naar de mogelijkheden bij Grip op IT. Wij werken volledig op maat en willen u bijstaan en adviseren tijdens het implementeren van VoIP in uw organisatie. Wilt u meer weten over de kosten bij Grip op IT? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Betrouwbare VoIP op maat nodig? Neem contact op!

Betrouwbare VoIP die volledig naar wens is samengesteld, dat krijgt u bij Grip op IT. Wij staan als telecombedrijf steeds voor u klaar: u bereikt ons gemakkelijk als u een vraag hebt.





    WIJ REGELEN UW TELECOM

    Neem contact met ons op.

    085 – 064 57 24 info@gripopit.nl ma-vr 8:30 - 17:30