Cyberweerheid

Cyberweerbaarheid en bewustwording: zó traint u collega’s

De meeste cybercriminaliteit ontstaat door gebrek aan cyberweerbaarheid en bewustwording bij collega’s. Misschien denkt u (en uw collega’s) genoeg kennis te hebben van cyberrisico’s, maar in werkelijkheid is het lastig om op de hoogte te blijven van de laatste ICT-ontwikkelingen. Een ICT dienstverlener kan u hierbij helpen, maar zelf kunt u ook al iets doen om de cyberweerbaarheid en bewustwording bij uzelf en collega’s te verhogen.

Organiseer een campagne over cyberweerbaarheid en cyberbewustwording

Tijd om actie te ondernemen. Stap naar het management van uw bedrijf en stel voor een bewustwordingscampagne rondom cyberweerbaarheid te organiseren voor werknemers. Als u akkoord heeft gekregen kunt u aan de aan de slag met de informatiebeveiligingsrisico’s die van toepassing zijn bij uw bedrijf. Zoek uit wat de cyberrisico’s voor uw bedrijf zijn en baseer hier de campagne op. Dit kan één groot cyberrisico zijn, maar u kunt ook meerdere onderwerpen aankaarten bij collega’s om cyberweerbaarheid en bewustwording te verbeteren.

Ondervraag collega’s

Een handige manier om in kaart te brengen hoe uw collega’s op dit moment met informatiebeveiligingsrisico’s omgaan, is om een enquête af te nemen. Het is goed vooraf te benoemen dat (nog) niets per se goed of fout is. Met de uitkomsten hiervan heeft u een mooi en concreet aanpakpunt die u in uw bewustwordingscampagne voor cyberweerbaarheid kunt stoppen. Ook voelen collega’s zich zo meer betrokken bij het onderwerp cyberweerbaarheid en bewustwording. Als u nog specifiekere informatie wil hebben over risico’s, kunt u ook cyber advies bij ICT-specialisten aanvragen.

Voor welke doelgroep is cyberweerbaarheid en bewustwording relevant?

Cyberweerbaarheid en bewustwording is van toepassing bij meerdere afdelingen binnen een bedrijf. Heeft u meerdere afdelingen die wel eens met ICT te maken hebben? Dan is de cyberbeveiliging per afdeling misschien net iets anders. Houd dus rekening met cyberweerbaarheid en bewustwording binnen verschillende afdelingen, zoals:

  • Ontwikkelaars
  • HR-afdeling
  • Administratie
  • Management

Stel een doel: wat wilt u met weerbaarheid en bewustwording bereiken?

Cybercriminaliteit is geen makkelijk onderwerp. Dit is ook één van de belangrijkste redenen dat IT-beveiliging vaak wordt uitbesteed aan specialisten. Toch is het mogelijk om naast IT-beveiliging óók cyberweerbaarheid en bewustwording te creëren. Om dit te monitoren is het belangrijk om vooraf een doel te stellen. Wat wilt u bereiken met een bewustwordingscampagne voor weerbaarheid? Wilt u puur kennis bijbrengen, zodat collega’s veiliger online kunnen werken, of wilt u houding of gedrag in de praktijk zo snel mogelijk veranderen?

Als er nog weinig kennis over cyberweerbaarheid en bewustwording is, is het verstandig om dit eerst bij te brengen. Vervolgens kunt u tijdens de campagne werken aan de houding van collega’s tegenover het onderwerp cybercriminaliteit en tot slot kunt u aan de slag met het gedrag. Als u wilt werken aan cyberweerbaarheid kunt u collega’s het best ervaring op laten doen in de praktijk, ondersteunen en belemmeringen wegnemen. Het stellen van een doel bij een bewustwordingscampagne voor cyberweerbaarheid is bevorderlijk voor het daadwerkelijk behalen van het doel.

Houd het begrijpelijk met de juiste middelen

Cyberbeveiliging, cyberveiligheid en cyberrisico’s zijn al geen eenvoudige onderwerpen, en daarom is het belangrijk om de informatie van uw bewustwordingscampagne voor cyberweerbaarheid over te brengen met de juiste middelen. Zo blijft het behapbaar én leuk voor uw collega’s. Verschillende middelen die u in zou kunnen zetten zijn: evenementen, workshops, blogs, activiteiten, fysieke middelen, maar ook enquêtes, e-learnings en trainingen werken goed. Ontdek waar uw collega’s (of verschillende afdelingen) behoeften aan hebben en pas uw bewustwordingscampagne voor cyberweerbaarheid hierop aan.

Om het leuk te houden voor collega’s (en de campagne te laten werken) is het belangrijk om het persoonlijk te houden. Speel in op de behoeften en spreek begrijpelijke taal. Echt een succes maken van cyberweerbaarheid en bewustwording? Dan kunt u ook nog ambassadeurs inzetten per doelgroep (of afdeling) om inzichten aan collega’s te geven.

Professionele hulp nodig bij cyberweerbaarheid? Grip op IT helpt

Wilt u naast een bewustwordingscampagne (of misschien in plaats van, als dit beter bij u past) professionele hulp bij uw ICT-zaken? De ICT-dienstverleners/ specialisten van Grip op IT staan voor u klaar om een gratis adviesgesprek in te plannen. Geheel vrijblijvend, om te kijken of ICT op maat een optie is voor uw bedrijf. Cyberrisico’s verminderen en cyberweerbaarheid verhogen? Dan is de combinatie van een bewustwordingscampagne én professionele ICT-hulp ideaal.