Digitale transformatie

Wat is digitale transformatie? En hoe begint u met digitale transformatie?

U hoort het waarschijnlijk regelmatig om u heen in zakelijke kringen: de digitale transformatie die nu overal aan de gang is. Maar wat is digitale transformatie nu eigenlijk? En hoe ziet een digitale transformatie er in de praktijk uit?

Wat is digitale transformatie?

Een definitie van digitale transformatie: als organisaties volop op digitalisering inzetten om beter en klantgerichter te functioneren als bedrijf, is dit digitale transformatie. Het gaat er bij digitale transformatie om om de klant centraal te stellen en om digitale werkwijzen aan te wenden om zo tot de beste service te komen, zowel voor de mogelijke klant (lead), de nieuwe klant als de langdurige klant.

Let op: het gaat om een digitale transformatie, dus niet enkel om digitalisering van de werkwijze. Een bedrijf dat tot nu toe alles met pen en papier deed en nu overstapt op een digitale manier van orders verwerken en doorsturen, heeft nog niet direct een digitale transformatie achter de rug. Vaak is de manier waarop de klant een verandering ervaart, een goede graadmeter voor of iets echt een digitale transformatie is. Ervaart de klant iets als een wezenlijk andere manier van werken waarbij hijzelf en zijn wensen duidelijk centraal komen te staan, dan is het waarschijnlijker dat het om een digitale transformatie gaat.

 

Digitale transformatie: voorbeelden die iedereen kent

 

1. Leenauto’s in grote steden: snel van A naar B

In veel grote steden staat er om de zoveel straten wel eentje: een leenauto die je kunt lokaliseren en reserveren met een app en dan direct mee kunt nemen. Je betaalt per kilometer en zet de auto weer weg bij je bestemming, waar hij wacht op de volgende rit door een andere app gebruiker. Deze super makkelijke manier van je verplaatsen in de stad is een digitale transformatie ten opzichte van taxidiensten die je aanhoudt bij het station of ten opzichte van een traditioneel autoverhuurbedrijf. Het is echt een andere manier van zaken doen, met de gebruiker centraal: waar hij ook is, hij kan heel gemakkelijk en snel aan een auto komen.

 

2. Maaltijdbezorgplatforms zoals Deliveroo en Thuisbezorgd: waar heeft u vandaag trek in?

Eindeloos veel keuze uit allerlei gerechten, in een paar klikken bestellen via de app en voilà: het eten wordt tot op de drempel bezorgd. Ook hier weer: de gebruiker heeft hier veel gemak van en hoeft niet eerst de menukaarten op 5 verschillende websites te bekijken om vervolgens een telefonische bestelling te plaatsen.

 

3. Muziekstreamdiensten: al uw muziek online streamen en offline opslaan

Voor een gering maandelijks bedrag al je favoriete muziek in je library: dat is wat muziekdiensten zoals Spotify ons brachten. We kunnen ons nu niet meer voorstellen dat we een specifieke cd moeten opzoeken en moeten doorspoelen omdat we een bepaald nummer willen horen. Gebruikers krijgen het duidelijk makkelijker dankzij bijvoorbeeld Spotify: alle muziek is een paar klikken van ons verwijderd en zit altijd in onze broekzak.

 

Hulp nodig bij de digitale transformatie van uw organisatie?

Digitale transformatie begint bij een doordachte en klantgerichte digitale werkwijze. Hebt u hulp nodig bij de digitalisering of bent u op zoek naar een duurzaam, toekomstgericht ICT systeem voor uw bedrijf, dan is ICT specialist Grip op IT u graag van dienst. Samen leggen we de basis voor een toekomstbestendige digitale werkwijze, de basis voor iedere digitale transformatie.

Wij helpen u werken in de cloud  op een manier die bij u past. Wij zijn tevens cybersecurity specialist  en zorgen er samen met u voor dat uw IT security op orde is. Op naar een digitale transformatie voor uw bedrijf!